A jövő nagyjai: Kiss Lenke Kosárlabda Akadémia

Sorozatunkban a főváros utánpótlás-műhelyeit mutatjuk be, a következő rész a 23. születésnapja felé haladó Kiss Lenke Kosárlabda Akadémiával foglalkozik.

Több mint húsz éve, 1998. szeptember 18-án jött létre a Kiss Lenke Kosárlabda Akadémia – méghozzá azért, mert az alapítók látták, hogy a kisiskolásokat és a tinédzsereket hogyan hódítja el a videofilmek és játéktermek kínálta “kokakóla-szabadság” érzete az igazi élettől és az egészséges kikapcsolódástól. Azt akarták, hogy ezek a gyerekek – a mi jövőnk – ne az utcán és a játéktermekben nőjenek fel, hanem hasznosan és egészségesen eltöltve a szabadidejüket a sport adta kitartással és valódi értékrend ítélettel induljanak neki a nagybetűs életnek.

De manapság miről szól a klub filozófiája, miért jött létre az akadémia, milyen szellemben képzik a gyerekeket? Többek között erről is beszélt Kiss Lenke, az egyesület alapítója, elnöke.

„Egyesületünk célja, hogy tehetséges és élsportra alkalmas játékosaink minden feltételt megkapjanak ahhoz, hogy később az élvonalban edződhessenek. Fontos az is, hogy az összes többi játékos is megtalálja a csapatsport szépségét, és akár más területen, edzőként, játékvezetőként segítse a következő nemzedék fejlődését. Arra neveljük játékosainkat, hogy később egészséges, sportos életmódot éljenek, még akkor is, ha nem sikerül az élvonalban játszaniuk. A korosztályok növekedésével olyan lehetőségeket biztosítunk a csapatoknak, ami túlmutat az amatőr sportolói teljesítményen. Felnőtt csapataink minden esetben a saját utánpótlás-bázisainkra épülnek. Nem az a célunk, hogy felmenő rendszerben minden bajnokságban bajnokok legyünk. Célunk az, hogy tanítsuk meg a játékosokat a kosárlabdára, szerettessük meg a játékot. Olyan rendszert alakítottunk ki, ami az alap mozgáskészségek széles bázisára épül, amely megalapozza a játékosok egészséges technikai és kondicionális fejlődését.”

Több mint 1000-es létszámban 6-18 éves korig sportolnak gyerekek az egyesület keretei között összesen 64 csapatban az ovikosártól, az országos kiemelt bajnokságokig! A megfelelő szakmai munkáról negyven szakképzett edző és testnevelő gondoskodik. „Az akadémián U14, U16, U18-as fiú-lány edzéscsoportjaink vannak. Minden csapatnál van egy vezetőedző és egy másodedző. A napi munkájukat (operatív és szakmai) a szakágvezetők segítik és irányítják. Mindkét szakágban dolgozik erőnléti edző, valamint gyógytornász egyaránt.”

A klubnál tavaly történt egy fontos előrelépés is. „2020-ban indítottunk el egy belső edzőképző programot, mivel rengeteg fiatal, kevés tapasztalattal rendelkező szakedzőnk van, akiket szeretnénk alkalmazható tudással felvértezni, hogy minél hamarabb magas minőségű szakmai munkát tudjanak végezni. Az edzőképző szakmai irányítója Varga Mátyás, volt szövetségi kapitány, kiváló szakedző, aki dolgozott már utánpótlás-válogatottaknál, és az élvonalban egyaránt, így kiválóan átlátja, hogy milyen képzésre van szükség ahhoz, hogy játékosaink elérjék a legmagasabb szintet.”

Persze ezt megelőzően is jelen volt az egyesületnél az edzők képzése, mentorálása, melyet Bátor Vilmos szakmai igazgató végzett. „Többek között ennek is köszönhetően büszkélkedhetünk NB1/A csoportos edzővel női vonalon Hegedűs Péter személyében.”

Hogy mikortól képzik a gyerekeket?

„A kiválasztási rendszerünk elsősorban a saját előkészítő csoportjainkra épül, ahol már általános iskola első osztályában elkezdjük a képzés. Ezekbe a csoportokba várjuk a mozogni vágyó gyerekeket 7-12 éves korig. Itt tanulják meg azokat az alapokat, amik nélkül ma már szinte lehetetlen bekerülni a kiemelt képzésbe. Innen kerülnek kiválasztásra egy többlépcsős szűrőn keresztül az akadémia növendékei. Nálunk nem cél, hogy kisebb kluboktól elcsábítsuk a gyerekeket és egyébként az oldalági beiskolázás a sportágunkban nagyjából 14 éves korig lehetséges.”

Fontos kérdés: mire, illetve kinek neveli a klub a gyerekeket?

„Elsősorban a magyar kosárlabdának! Természetesen a klub rendelkezik felnőtt csapatokkal, hogy biztosítani tudja a kiemelkedő fiatal játékosok fejlődését, de ha az adott játékos tehetsége túlmutat rajtunk, akkor igyekszünk megfelelő helyet találni neki, akár az élvonalban, vagy épp külföldön.”

A klubnál természetesen bőven lehet példaképeket találni, akik innen indulva jutottak messzire. Élvonalbeli játékosaik a közelmúltból: Rasheed Rita (magyar válogatott, Olympiacos), Szécsi Orsolya (magyar válogatott, DVTK), Fejes Réka (Lemvig - Dánia), Bartucz Daniella (DVTK), Király Lili (BEAC), Csernák Ádám (PVSK-VEOLIA), Takács Norbert (Soproni KC), Tornóczky Jean-Claude (Kecskemét, Clermount Ferrano - Franciaország)

Szinte minden sportág minden utánpótlás-műhelyében felemásan lehet értékelni a fiatalok nevelési lehetőségeit, nincs ez másként a Kiss Lenke Akadémián sem.

„A kormányzati központi sportintézkedéseknek köszönhetően rengeteget fejlődött az infrastruktúránk és az eszközparkunk, ami elengedhetetlen feltétele a magasabb szintű szakmai munkának. Forrásaink lehetővé teszik, hogy kiemelt tehetségeink megfelelő orvosi diagnosztikában és ellátásban részesüljenek. Folyamatosan monitoringozni tudjuk a játékosok fizikai állapotát, elemezzük a mérkőzéseket, edzéseket, ami segíti az edzésmunka tervezését és növeli annak hatékonyságát. Nemzetközi tornákon és felkészülési mérkőzéseken tudunk részt venni minden évben, ami egyrészt szakmailag fontos, másrészt kiváló közösségépítő program is egyben. Ugyanakkor egész más világot élünk ma, mint akár 10 éve, vagy az egyesület alapításakor. Rengeteg külső tényező befolyásolja ma egy fiatal mindennapjait (főleg a fővárosban), így folyamatos harcot vívunk az online világgal.”

A klubnál fiú és lány csapatokat is versenyeztetnek, így pontosan tudják, hogy kinél mire van szükség a megfelelő képzéshez.

„A kosárlabda az kosárlabda! Igaz, mindkét nem tekintetében rengeteg változott a sportág, sokkal fizikálisabb lett, minden technikai elemet nagy sebességgel, pontosan kell végrehajtani. Rövidült a reakcióidő is, hihetetlen gyorsan kell ma már döntéseket hozni, lehetőleg jó döntéseket! Rendkívül összetett képzést igényel a sportágunk, ebben nincs különbség fiúk és lányok tekintetében. A női kosárlabda sok elemében zárkózik fel a férfi szakághoz, ami lényegi különbség, az a játékosok megközelítése, a kommunikáció. Egészen másképp kell egy lány csapattal bánni, sokkal érzékenyebbek és bizonyos szempontból nehezebben kezelhetőbbek, mint a fiúk. A képzésük viszont hálásabb feladat, mert gyorsabban és pontosabban dolgoznak, könnyebben sajátítják el a technikai elemeket. Igyekszünk az edzőinket a fenti szempontok szerint csapatokhoz rendezni, hogy mindkét szakágban a megfelelő ember kerüljön a megfelelő csapathoz.”

Ami pedig a jövőt illeti: természetesen bőven van terv és motiváció.

„A KLKS sportfejlesztési stratégia alapcélkitűzése egy olyan egyedülálló módon több országra is kiterjedő ifjúságnevelő tevékenységet végző utánpótlásképző sportcentrum kialakítása, mely jelentős földrajzi területeket lefedve végez kosárlabda utánpótlásképzést, oktatási tehetségmenedzsmentet, szabadidősportot és fogyatékosnevelést. E nevelési rendszer minél korábbi életkorban behozza a gyermekek életébe a szervezett mozgást és a tehetséggondozást, melyet elsősorban a kosárlabda-sporton keresztül valósít meg. 

Első lépésként Budapest-Lábatlan, Budapest-Szob, Budapest-Felvidék relációkban számos kistelepülésen történt meg a kosárlabdázás alapfeltételeinek saját kezdeményezésből történő lefektetése, a képzés és az edzések előkészítése, illetve konkrét beindítása.

A dinamikus földrajzi bővülésnek köszönhetően felmerült egy budapesti sportközpont kialakításának, valamint a területi alapú egyesületi rendszerszervezés szükségessége: hazai és nemzetközi regionális központok kialakításának fontossága.

Jelenleg a budapesti központ mellett három térséggel, egy lábatlani központúval és egy szobi központúval, valamint egy – minél több határmenti magyar települést lefedő képzési térséggel – az ún. felvidéki szlovák divízióval, összesen több ezer sportolóval számol a fejlesztési elképzelés. 

Észak-Magyarország érintett területe és Dél-Felvidék jelentős része kis falvak által benépesített terület, ahol a mozgás és a sport jelentős egészség megőrző, szabadidő kitöltő szereppel bír, továbbá jelentős kitörési lehetőséget rejt a kistelepüléseken élő tehetséges gyermekek és családjaik számára.

Mindezekre építve a későbbiekben ezáltal jelentős területi lefedettségű nemzetközi relációjú sportrendszer alakítható ki, amely akár nemzetközi térségi versenyeztetési rendszerbe illeszthető, ezáltal megerősítve, revitalizálva és újjászervezve az általa érintett területeken az egészséges felnőtté válást elősegítő sportéletet és szélesíti az akadémia merítési lehetőségét.”

 

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus