Rapcity: ahol hip-hop és kosárlabda összefonódik

(x) Partnerünkkel, a Rapcity alapítójával beszélgettünk a fiatalkori hobbiról, amiből kinőtt a hazai sportszer-kereskedelem ismert brandje

A Rapcity nevével valószínűleg már minden hazai, kosárlabdát és/vagy hip-hopot kedvelő találkozott, hiszen az elsősorban kosárlabdához és hip-hop kultúrához kapcsolódó termékeket forgalmazó vállalkozás 11 éve működik – először Székesfehérváron, néhány éve pedig már Budapesten találkozhatunk az üzletükkel, sokaknak pedig a webshopjuk miatt lehetnek ismerősök. No meg a Facebook miatt, hiszen több, mint 110 ezer követővel büszkélkedhetnek. 

Mint sok más modern vállalkozás, a Rapcity is gyakorlatilag a nulláról, egy egyszemélyes cégből indulva vált egy ma már 12 munkatárssal dolgozó, folyamatosan fejlődő, komoly tényezővé a hazai piacon. Buza Dániel alapító-tulajdonossal beszélgettünk a kezdetekről, a buktatókról, a fejlődésről és arról, hogy hová is tart a Rapcity sztorija. Az illusztrációk között a Rapcity régi weboldalairól, webshopjairól, üzleteiről is felbukkan néhány „megsárgult” fotó, ezek többet mondanak minden szónál...

Kezdő5.hu: 2006-ban járunk, Dwyane Wade és a Miami Heat éppen darabokra töri a dallasi szíveket. Emlékezetes momentum ez az NBA-ben, de mit jelent ez a dátum neked?

Buza Dániel: Ebben az évben jutottam el oda, hogy vannak olyan hobbijaim, szenvedélyeim, amikkel szeretnék komolyabban is foglalkozni. Mivel nyolc évig játszottam a székesfehérvári kosárlabda-utánpótlásban, nem meglepő, hogy a kosárlabda és az NBA volt az egyik ilyen. A hip-hop pedig a másik, ami valószínűleg szintén nem okozott meglepetést, hiszen nagyon sokunk fiatalkorának meghatározó zenei irányzata, stílusa, ami ráadásul nagyon markánsan jelen volt az NBA-ben is - gondolok itt az öltözködésre, vagy egyes játékosok albumaira. Mivel már akkor is óriási cipő-őrült voltam, igazából könnyen adta magát, hogy cipőkkel, mezekkel, ruházattal kezdjek el foglalkozni, és mivel akkoriban az internetes kereskedelem még gyerekcipőben járt, láttam egy piaci rést, így egy webshopban gondolkodtam. Egyszemélyes garázscégként akartam indulni, de rögtön szembesültem azzal, hogy van egy törvényi szabályozás, mely szerint a webshop mellé egy rendes üzletet is kell nyitni, emiatt lett végül egy Rapcity-bolt Székesfehérváron. 15 négyzetméter volt az egész, egyszerre tíz ember szinte nem is nagyon fért be...

K5: De szerencsére ez kellemes gonddá vált, hiszen gyorsan nőtt a vállalkozás, 2007-ben már a fehérvári sétálóutca boltsorán jelent meg a Rapcity, pontosabban te, hiszen akkor még egyedül csináltad. Így 10 év távlatából visszatekintve, hogy látod, mik voltak az előrelépés összetevői?

BD: Azt gondolom, hogy megfelelőek voltak az alapok, és már az elejétől kezdve azok találtak meg, akik legalább annyira fanatikusak vagy a kosárlabdában, vagy a hip-hop stílusban, vagy mindkettőben, mint én – a fanatikusságot értem az egyre növekvő értékesítői csapatra, a partnereinkre és a vásárlóinkra is. Nálunk a mai napig minden pénteken, nyitás előtt fél órával továbbképzést tartunk a cipőkkel kapcsolatban – milyen új termékek jönnek, mit kell róluk tudni. Óriási mennyiségű adat van a munkatársaim fejében a cipőkről, a kosárlabdáról, az NBA-ről, a divatról, tényleg bármit lehet tőlük kérdezni. Ezt az információ-áradatot csak úgy lehet befogadni, értelmezni, továbbadni a vásárlóinknak, ha valakit érdekel, vagyis a munkánk egyben a hobbink, szenvedélyünk is. Ami ugyanakkor nagyon fontos, hogy nyitottak legyünk az újdonságokra. 2015 óta létezik a Footure (mára gyakorlatilag össze is bútoroztunk), amely egy olyan üzlet, ahol utcai, sneaker cipőket lehet kiválasztani egy iPad segítségével – ilyen technológiai megoldást a környező országokban senki nem használ. 

K5: Egy ideig nem volt üzletetek, napi szinten nem találkoztatok a vásárlóitokkal. Hiányzott ez a napi kapcsolat?

BD: Pár évvel az alapítás után megszűnt a törvényi korlát, és úgy láttuk, hogy az önálló webshopban van a jövő. Meg is találtuk a számításunkat, de valahol mindig is éreztük, hogy jó lenne egy kézzelfogható üzlet. 2012-ben a Nike szeretett volna egy, a mi profilunkba vágó partnerüzletet Budapesten, és eldöntöttünk, hogy belevágunk a projektbe, és azt gondolom, hogy nem is bántunk meg sem mi, sem a vásárlóink. Egy kicsit egyébként ugyanaz játszódott le a fővárosban is, mint Fehérváron: a Boráros téren kezdtünk 20 négyzetméteren (mai napig emlékszem a dátumra, 2012. június 15.), majd átköltözünk a Király utcába 70 nm-re. 2016 augusztusa óta a 150 nm-es Kertész utcai üzletünk a bázis. 

K5: Mondhatni, hogy a Rapcity „leparkolta a kamiont” a Kertész utcában, hazaérkeztetek Budapesten? Mennyire otthonos nektek az üzlet, és gondolkodtok-e további fejlesztésekben?

BD: Igen, ez már egyikünknek sem munkahely, inkább egy második otthon, amit igyekeztünk az ízlésünk szerint berendezni, feldobni néhány extrával. Büszkeségünk a Jordan-szoba, közepén kötéllel elválasztott részen egy dedikált 14-es Jordan. Emellett a kirakaton ún. Sonte-fólia van, ami éjszaka kivetítőként működik, itt tervezünk egyébként éjszakai meccsnézéseket is - azt hiszem, ezekkel sikerült igazán egyedivé tennünk a helyet. A vásárlóinkat igyekszünk kényeztetni, a cipőknél digitális címkéket használunk, ami minden vásárlásnál frissül, így bárki azonnal láthatja, hogy egy adott cipőből van-e a méretében. Bár a munka nem látványos, új webshop és vállalatirányítási rendszer bevezetésén dolgozunk, várhatóan szeptemberre készülünk el velük. 

K5: Beszéltünk a múltról, a jelenről – mit tartogat nektek a jövő?

BD: Már most is számos A-csoportos csapat, nagyon sok utánpótlás-játékos vásárol nálunk cipőket, itt szeretnénk szélesíteni a bázisunkat. Ebben talán segítségünkre lesz az, hogy a Nike és az adidas kiemelt regionális partnereiként olyan új és retró cipőkollekciókat forgalmazhatunk, amit a régióban sehol, vagy csak egy-két helyen lehet elérni. Összességében izgalmas időszak előtt állunk, hiszen a 2017-18-as szezontól a Nike váltja az adidast az NBA hivatalos beszállítójaként, mindez azt jelenti, hogy Magyarországon, online kizárólag mi forgalmazhatunk NBA-mezeket. Ezzel kapcsolatban egyet megígérhetek: minden csapat szurkolója megtalálhatja majd nálunk kedvencei új mezét. 

 

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus