NCAA Tanfolyam 2. rész - Szabályok


Ha valaki látott már kosárlabda meccset, akkor akár laikus, akár fanatikus, egy vastag szabálykönyv elolvasása nélkül is élvezni fogja az egyetemi bajnokság által kínált játékot. Ha azonban jobban el akarunk mélyedni a sportág eme csodálatos ligájában, akkor azt fogjuk tapasztalni, hogy néhány szabály különbözik mind a nemzetközi, mind pedig az NBA szabályaitól. Úgy gondoltuk, hogy fontos kiindulópont lehet az NCAA kosárlabda megszerettetésében, ha összegyűjtjük a legfontosabb, sarkalatos szabályokat és prezentáljuk őket. Megpróbáljuk mindezt érdekesen, esetleg az NBA vagy FIBA szabályokkal összehasonlítva, de ugyanakkor precízen bemutatni.

Játékidő: Egy mérkőzés tiszta játékideje 2 darab 20 perces félidőből áll, a hosszabbítás időtartama 5 perc tiszta játékidő.

Támadóidő: A támadó csapatnak maximum 35 másodperc támadóidő áll rendelkezésére. (FIBA: 24mp, NBA: 24mp)

3 pontos vonal: A gyűrű középpontjától mérve 632cm, amerikai mércével 20láb, 9inch. (FIBA: 675cm; 22láb, 1inch, NBA: 724cm; 23láb, 9inch)

Büntetőterület: 360cm (12láb) x 579cm (19láb) alakú téglalap

Időkérések: Mindkét csapatnak 4 darab 30 másodperces és 1 darab 60 másodperces időkérés engedélyezett mérkőzésenként. 3 darab 30 másodperces és 1 darab 60 másodperces időkérést lehet átmenteni a második félidőre. Minden hosszabbításban 1 darab 30 másodperces időkérést kap mindkét csapat, azon kívül a második félidőben megmaradt időkéréseket korlátlan számban felhasználhatják. A labdát birtokló csapat pályán lévő tagjai illetve vezetőedzője kérhet időt. Halott labda esetén mindkét csapatnak lehetősége van időt kérni.

Kipontozódás: A játékosok az 5. személyi hiba után pontozódnak ki. Az olyan személyi hibák elkövetése, mikor a labda nincs játékban, technikai hibáknak minősülnek.

Csapathibák: Egy adott csapat egy játékrészen belül elkövetett 7.-8.-9. csapathibájánál az ellenfél büntetőt dobhat. Ekkor, ha az első dobás sikeres, egy második dobás a jutalom. A 10. és a fölötti csapathibáknál automatikusan ját a két büntetődobás a másik csapatnak.

Technikai hibák: 2 darab büntetőt dobhat a másik csapat és a játékot onnan folytatják, ahol a technikai hiba megszakította.

Goaltending / basket interference: Ez a szabály teljesen megegyezik az NBA-ben alkalmazottakkal. Amíg a labda a gyűrűből felfelé kinyúló, képzeletbeli cilinderen van, addig a játékosoknak tilos hozzáérni.

Zónavédekezés: Semmilyen büntetéssel nem jár a zónavédekezés alkalmazása.

Büntetődobás: 6 játékos sorakozhat fel a büntetőterület mentén a lepattanó helyekre. A két, gyűrűhöz legközelebb lévő helyen és a két, dobóhoz legközelebb lévő helyen a dobójátékos ellenfelei helyezkednek el. Az ezek között található középső helyeken pedig a dobójátékos csapattársai helyezkednek el. A többi játékosnak a hárompontos vonalon kívül kell állnia, a büntetővonal képzeletbeli meghosszabbítása mögött. A dobójátékosnak 10 másodperce van a dobás elvégzésére. Amint a dobó kezét elhagyja a labda, a lepattanó helyeken lévő játékosok indulhatnak az esetleges lepattanóért. A dobó és a hárompontos vonalon kívül álló játékosok akkor indulhatnak, ha a labda elérte a gyűrűt.

10 másodperces időhatár: A támadó csapatnak 10 másodperce van arra, hogy átvigye a félpályán a labdát. Ha a labda közben halottá válik, akkor az idő nullázódik.

Játékvezetők: A mérkőzéseket legtöbb esetben 3 játékvezető vezeti. A szabályok lehetővé teszik ugyan a két játékvezető alkalmazását, de ezt inkább kevésbé fontos, alacsonyabb osztályú mérkőzéseken lehet látni.

Mezszámok: A játékosok mezén a következő mezszámok engedélyezettek: 00, 0, 1-5, 10-15, 20-25, 30-35, 40-45, 50-55. Egy csapaton belül nem lehet 00 és 0 mezszámú játékos egyszerre.

fotó:
(1) kaufmannsports.files.wordpress.com
(2) 4.bp.blogspot.com
(3) farm6.static.flickr.com

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus