NCAA Tanfolyam 2. rész - Szabályok
Játékidő: Egy mérkőzés tiszta játékideje 2 darab 20 perces félidőből áll, a hosszabbítás időtartama 5 perc tiszta játékidő.
Támadóidő: A támadó csapatnak maximum 35 másodperc támadóidő áll rendelkezésére. (FIBA: 24mp, NBA: 24mp)
3 pontos vonal: A gyűrű középpontjától mérve 632cm, amerikai mércével 20láb, 9inch. (FIBA: 675cm; 22láb, 1inch, NBA: 724cm; 23láb, 9inch)
Büntetőterület: 360cm (12láb) x 579cm (19láb) alakú téglalap
Időkérések: Mindkét csapatnak 4 darab 30 másodperces és 1 darab 60 másodperces időkérés engedélyezett mérkőzésenként. 3 darab 30 másodperces és 1 darab 60 másodperces időkérést lehet átmenteni a második félidőre. Minden hosszabbításban 1 darab 30 másodperces időkérést kap mindkét csapat, azon kívül a második félidőben megmaradt időkéréseket korlátlan számban felhasználhatják. A labdát birtokló csapat pályán lévő tagjai illetve vezetőedzője kérhet időt. Halott labda esetén mindkét csapatnak lehetősége van időt kérni.
Kipontozódás: A játékosok az 5. személyi hiba után pontozódnak ki. Az olyan személyi hibák elkövetése, mikor a labda nincs játékban, technikai hibáknak minősülnek.
Csapathibák: Egy adott csapat egy játékrészen belül elkövetett 7.-8.-9. csapathibájánál az ellenfél büntetőt dobhat. Ekkor, ha az első dobás sikeres, egy második dobás a jutalom. A 10. és a fölötti csapathibáknál automatikusan ját a két büntetődobás a másik csapatnak.
Technikai hibák: 2 darab büntetőt dobhat a másik csapat és a játékot onnan folytatják, ahol a technikai hiba megszakította.
Goaltending / basket interference: Ez a szabály teljesen megegyezik az NBA-ben alkalmazottakkal. Amíg a labda a gyűrűből felfelé kinyúló, képzeletbeli cilinderen van, addig a játékosoknak tilos hozzáérni.
Zónavédekezés: Semmilyen büntetéssel nem jár a zónavédekezés alkalmazása.
Büntetődobás: 6 játékos sorakozhat fel a büntetőterület mentén a lepattanó helyekre. A két, gyűrűhöz legközelebb lévő helyen és a két, dobóhoz legközelebb lévő helyen a dobójátékos ellenfelei helyezkednek el. Az ezek között található középső helyeken pedig a dobójátékos csapattársai helyezkednek el. A többi játékosnak a hárompontos vonalon kívül kell állnia, a büntetővonal képzeletbeli meghosszabbítása mögött. A dobójátékosnak 10 másodperce van a dobás elvégzésére. Amint a dobó kezét elhagyja a labda, a lepattanó helyeken lévő játékosok indulhatnak az esetleges lepattanóért. A dobó és a hárompontos vonalon kívül álló játékosok akkor indulhatnak, ha a labda elérte a gyűrűt.
10 másodperces időhatár: A támadó csapatnak 10 másodperce van arra, hogy átvigye a félpályán a labdát. Ha a labda közben halottá válik, akkor az idő nullázódik.
Játékvezetők: A mérkőzéseket legtöbb esetben 3 játékvezető vezeti. A szabályok lehetővé teszik ugyan a két játékvezető alkalmazását, de ezt inkább kevésbé fontos, alacsonyabb osztályú mérkőzéseken lehet látni.
Mezszámok: A játékosok mezén a következő mezszámok engedélyezettek: 00, 0, 1-5, 10-15, 20-25, 30-35, 40-45, 50-55. Egy csapaton belül nem lehet 00 és 0 mezszámú játékos egyszerre.
fotó:
(1) kaufmannsports.files.wordpress.com
(2) 4.bp.blogspot.com
(3) farm6.static.flickr.com